Suursündmused on suurepärane viis, kuidas tuua sihtkohta nii sise- kui välisturiste.  Pärnu turismi visioonikonverentsil arutlesid sündmuskorraldajad sündmuste majandusliku mõju üle ja avasid, kuidas sellised üritused toetavad kohalikku kogukonda.

„PÖFF toob Eesti riigile 11 miljonit eurot, millest kaheksa on otsene rahaline panus ning ülejäänud moodustub inimeste palkadest ja maksudest.  Festivali korraldamiseks kasutame ligi 600 ettevõtte teenuseid ehk nad kõik saavad sellest kasu, et me festivali korraldame. Meie 2,7 miljonilise eelarve juures on see väga suur saavutus. Loomemajandus on täisväärtuslik ja võrdne osa majandusest,“ ütles Pimedate Ööde Filmifestivali direktor Tiina Lokk. Samuti märkis ta,, et kahetsusväärselt pole seni mõõdetud Haapsalus toimuva HÕFF-i ega Tartus toimuva Tartuffi mõju.  

IRONMAN Tallinna võistluse direktor Ain-Alar Juhanson lisas, et ka nende ühe võistluse majanduslik mõju riigile ulatub ligikaudu 10 miljoni euroni. „Sellest nn uut raha, mis Eestisse tuleb, on 6,7 miljonit eurot. Võistlusel osaleb umbes 2100 inimest ning iga osaleja toob endaga kaasa vähemalt kaks inimest. Võistluse ajal ööbitakse keskmiselt Eestis neli ööd.  Seega rahvusvaheline võistlus on suurepärane viis, kuidas tuua Eestisse välisturiste ja tagada, et nad viibiksid siin mitu päevas,“ kirjeldas Juhanson. Nii PÖFFi kui IRONMANi mõju on aidanud hinnata Eesti Konjunktuuriinstituut.  

Pärnu suve suursündmuse Beach Grind Festivali korraldaja Kaarel Sein tõi välja, et ka nemad  jälgivad hoolikalt festivali mõju, kuna see on tänapäeval möödapääsmatu. „Festivali tulemusi ja mõju hindame osalejate tagasiside põhjal. Tänavu külastas Beach Grind Festivali 13500 inimest, kelle kaudu tuli Pärnusse 2,5-3 miljonit eurot. Lisaks pakkusime tööd ligikaudu 1000 inimesele,“ kirjeldas Sein. 

Mõju hindamist ei peaks tegema ettevõtjad üksinda

Pärnu Grillfesti peakorraldaja Auris Rätsep tõi välja, et ühe sündmuse mõju võib mõõta ka lihtsamal viisil. „Näiteks jälgides, kui palju on sündmuse ajal linnas vabu hotellikohti. Kui me 2011. aastal alustasime, oli meie eesmärk, et Grillfesti nädalavahetusel oleks kõik majutusasutused välja müüdud. Tollal leidus vabu hotellikohti küllaga, kuid viimase 5-6 aasta jooksul pole sel ajal enam ühtegi vaba tuba.“ 

„Mina usun numbrite jõusse, mistõttu püüame anda igale tegevusele majandusliku mõõtme. Mõju hindamine peakski olema eelkõige riigi ja omavalitsuse ülesanne. Näeme, et sündmustel on  kohaliku kogukonna jaoks suur tähtsus – need on põhjused, miks Eestit külastatakse,“ sõnas EISi turismiosakonna juht Anneli Lepp

Live Nation Estonia kontserdikorraldaja Eva Palm tõi näiteks, et möödunud aastal toimunud The Weekendi kontserdi mõju aitaski neil hinnata EIS. „Ainuüksi väliskülastajate panus Tallinna linna majandusse ulatus ühe päeva jooksul üle 4 miljoni euro. Kui lisada sellele siseturistide mõju, saame üsna hästi aimu, kuidas ühe maailmakuulsa artisti Eestisse toomine võib elavdada meie majandust,“ lausus Palm ja nentis, et ka Live Nation peaks süsteemsemalt kõikide sündmuste mõju hindama. 

Ain-Alar Juhanson tõi sündmuste majandusliku mõju osas esile ka ühe pahupoole. „Käibemaks sündmustelt läheb praegu riigile, mitte kohalikule omavalitsusele, kes sündmuse korraldamist toetab ning kelle pinnal see kõik aset leiab. Kui see toimuks vastupidi, oleks mõju kohaliku kogukonna arengule palju suurem,“ lisas ta.

See kokkuvõte põhineb 9. oktoobril toimunud Pärnumaa turismi visioonikonverentsi paneeldiskussioonil.