24. septembril Pärnus toimunud Pärnumaa Turismi Visioonikonverents 2025 tõi kokku turismivaldkonna ettevõtjad, arvamusliidrid, poliitikud ja avaliku sektori esindajad, et arutada sihtkoha tulevikku.

Konverentsi kõnedes rõhutati, et turism ei tähenda ainult majutust, vaid palju pikemat väärtusahelat. „Pärnumaa turism vajab käigukasti vahetust – meil on palju voodeid, aga külastajatele peab olema rohkem põhjuseid siia tulla,“ tõdeti aruteludes.

Tartu Ülikooli Pärnu kolledži poolt koostatav majandusliku mõju analüüs tõi esile, et Pärnumaa on turismist tugevalt sõltuv: hinnanguliselt ligi viiendik kohalikust majandusest on seotud külastajatega. See on korraga nii tugevus kui ka risk, sest turistide nimel käib Eestis tihe konkurents. Samuti märgiti, et linnas viibitakse pikemalt, kuid maakonnas on valdavalt läbivoolav turism.

Konverentsi keskmes olnud linnapeakandidaatide debatis rõhutati, et turism vajab senisest rohkem tähelepanu ja toetust. Ühiselt tõdeti, et hetkel üleriigilises turismijuhtimises toimuvate muudatuste valguses peame Pärnus kohapeal turismi arengut veelgi tugevamalt toetama. Kandidaadid tõid välja vajaduse:

  • luua Pärnule rohkem sündmusi ja pikemaajaline strateegia,
  • arendada aastaringset loodusturismi ja kaaluda suure elamuskeskuse rajamist,
  • pöörata tähelepanu kvaliteedile ja eristumisele, mitte ainult kvantiteedile,
  • suurendada turismiturunduse eelarvet ja otsida uusi sihtturge,
  • parandada koostööd kogu maakonna ja teiste sektoritega.

Oluliseks teemaks kerkis ka küsimus, kuidas jõuda uue suure turismiatraktsioonini. Mitmed esinejad leidsid, et selliste projektide puhul peab avalik sektor võtma selge rolli toetajana ja kuvandi loojana, et erainvestoritel oleks julgust suuri ideid ellu viia.

Arutelu pakkus ka vastanduvaid seisukohti võimaliku turismimaksu osas: osa nägi selles vajalikku lisaraha turismiturunduseks, samas kui teised hoiatasid, et see võib Pärnu rannikukuurortide konkurentsipositsiooni nõrgendada.

Destination Pärnu koostööpartner, Soome konsultatsiooniettevõtte FlowHouse turismiekspert Kristian Sievers andis põhjaliku ülevaate sel aastal Pärnumaa Arenduskeskuse toetusel koostatud suuratraktsiooni väärtuspakkumist. Tegemisist on olulise kaardistuse ja mahuka dokumendiga, mis sõnastab kolm võimalikku turismimagneti kontseptsiooni Pärnumaa jaoks: aastaringne siserand, multifunktsionaalne sündmuskeskus ning olemasolevate turismitoodete ja -teenuste kombineerimine ühtseks kliendikogemuseks.

Väga põneva ja inspireeriva näitena tutvustati konverentsil Saksamaal; Berliini lähistel asuvat troopilist siseranda Tropical Islands. Samuti arutlesid paneeldiskussioonis suuratraktsioonide arendamise ja haldamise teemal PROTO Avastustehase, Unibet Arena, Tallinna Teletorni, Lottemaa Teemapargi ning Kiviõli Seikluskeskuse juhid. Nii Saksamaa näite tutvustamise kui kohalike atraktsioonide diskussiooni järel jäi selgelt kõlama, kui olulised sedalaadi turismimagnetid sihtkoha jaoks on. Sealjuures väljendub kasu nii otseselt kui kaudselt väga mitmeti, alates tuntusest ja mainest kuni töökohtade loomise ning maksutuluni välja. Kuna atraktsiooni toimimisest võidab kogu sihtkoht tervikuna, siis võiks mitme paneelis osalenud esineja hinnangul võtta riik või kohaliku omavalitsus erainvestorite kõrval samuti rolli suuratraktsiooni loomise finantseerimisel. Sarnaseid kaasuseid nii muuseumide kui sündmuskeskuste rajamisel leiab paljudest meie naaberriikidest.

„Hullud ideed on võimalikud, aga ilma avaliku sektori toetuseta need ei teostu. Meil peab olema visioon ja julgus mõelda suurelt,“ kõlas üks konverentsil tehtud kokkuvõtteid. MTÜ Destination Pärnu eestvedamisel võetakse Pärnus suund turismi suuratraktsiooni rajamisele.

Pärnumaa turismi visioonikonverents koondas sel korral kokku ligi 120 osaleja ning pani aluse mitmele olulisele arutelule, kuidas tagada Pärnumaa turismi aastaringne atraktiivsus ja konkurentsivõime.

Vaata sündmuse galeriid siit.

 

Lisainfo:

Margus Randmäe
Destination Pärnu
margus@destinationparnu.ee